Zutatocka Logo B Rgb

Završen treći natječaj Zaklade Žuta točka

22.01.2024 06:07

Zaklada Žuta točka po treći put provodi projekt za osnaživanje i poticanje neprofitnih organizacija za pokretanje donacijskih aktivnosti – prema istraživanju o navikama doniranja građana Hrvatske, koje je provela Zaklada u 2023.godini, svega 8% od ukupnog broja ispitanika donirali su unazad 3 godine

Završen treći natječaj Zaklade Žuta točka: 14 udruga u programu edukacije i mentorstva za pokretanje donacijskih aktivnosti i pitch za povezivanje s poslovnom zajednicom

Iako je u Republici Hrvatskoj registrirano više od 50.000 udruga, njih oko 30% se smatra neaktivnima jer više od osam godina nisu održale Skupštinu. Malobrojne su aktivne, vidljive, prepoznatljive i utjecajne te najčešće ovise o jednome ili o manjem broju izvora prihoda. Podrška se najviše očekuje iz javnih izvora i EU sredstava – oko 34% sredstava udruge prihoduju samo iz gradskih proračuna*. Istovremeno, samo 3% sredstava hrvatske udruge prikupljaju iz donacija građana*, što znači da postoji veliki neiskorišteni potencijal i da nas razvoj civilnog društva i istinski neovisnih, aktivnih i održivih neprofitnih organizacija tek očekuje.

Prema nacionalnom istraživanju o navikama doniranja i stavovima o filantropiji građana Hrvatske, koje je provela Zaklada Žuta točka u 2023.godini, svega 8% od ukupnog broja ispitanika donirali su unazad 3 godine. Kao glavne razloge zašto nisu donirali navode nedostatak novca i nepovjerenje u udruge, zatim nedostatak informacija te da ih nitko nikada nije pitao/tražio da doniraju.

Istovremeno, domaći poduzetnici i tvrtke koje posluju u Hrvatskoj ističu svoju želju za podrškom inicijativama u zajednici, u skladu s njihovom misijom i vrijednostima – oni osiguravaju manje od 10% sredstava udruga*. Neprofitne organizacije oslanjaju se uglavnom na osobni kapital, utjecaj i kompetencije osnivača, ističu kako im gotovo uvijek nedostaje resursa te i same prepoznaju deficit konkretnih znanja i vještina za održivo djelovanje u ostvarenju misije i uspjeh u izgradnji odnosa s donatorima.

Želeći osnažiti kapacitete udruga - potaknuti ih na pokretanje vlastitih donacijskih kampanja i njihovo povezivanje s poslovnom zajednicom, Žuta točka, zaklada za izgradnju filantropske i fundraising kulture u Republici Hrvatskoj, treću je godinu za redom organizirala natječaj za udruge s područja RH. Ukupno 14 udruga kvalificiralo se za ulazak u program edukacije i mentorstva. Udruge će tijekom siječnja i veljače 2024. proći ciklus od šest modula edukacije iz područja fundraisinga, strateškog planiranja, liderstva, komunikacije i brendiranja, upravljanja financijama u neprofitnom sektoru i odnosa s donatorima. Svoje donacijske projekte, udruge će pripremiti u suradnji s mentorima, iskusnim predavačima i praktičarima u svojim profesijama te ih predstaviti na završnom događaju - fundraising pitchu (natjecanju) pred predstavnicima poslovnog sektora, u ožujku 2024. godine.

Akademija Žuta točka pokrenuta je s ciljem poticanja neprofitnih organizacija na pokretanje svojih fundraising aktivnosti kako bi: postale financijski održive, povećale svoj društveni utjecaj i socijalni kapital, poboljšale svoju komunikaciju u javnosti, postigle veću razinu transparentnosti u financijskom upravljanju, imale visoku razinu etičkih standarda u prikupljanju donacija od građana i tvrtki te postale kapacitiran partner tamo, gdje se na civilno društvo delegiraju poslovi kojima se javna vlast ne može baviti, što je u skladu s praksom zrelih demokracija.

*Izvješće o financiranju projekata i programa organizacija civilnog društva iz javnih izvora u 2019. godini

Žuta točka pokrenuta je kao projekt za izgradnju fundraising kulture i jačanja kapaciteta neprofitnih organizacija, a nakon prvog ciklusa natječaja, edukacije i pitcha, održanih tijekom 2020. i 2021., projekt je izrastao u Zakladu posvećenu izgradnji filantropske i fundraising kulture u Republici Hrvatskoj. Idejna začetnica i pokretačica projekta i Zaklade, Mladenka Majerić, dugogodišnja je iskusna fundraiserica i edukatorica u području strateškog planiranja i savjetovanja u neprofitnom sektoru, a u projekt su se u prvoj godini organizacijski uključili Hrvatska zajednica županija i Zaklada Konrad Adenauer te podržao Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske i Udruga gradova u Republici Hrvatskoj. Treći ciklus natječaja i edukatorsko-mentorski program Akademije Žuta točka nastavlja se uz podršku istih partnera, a poslovni subjekti mogu se uključiti kao sponzori edukacije i donatori za pokretanje kampanja odabranih udruga.

Udruge – dobitnice natječaja i edukacije 2023/2024:

1.     Konjički klub “Zrinski” Zrinski Topolovac

2.     Kinoklub Zagreb

3.     Klub umirovljenika Karlovac

4.     Zajednica amaterskih kulturno-umjetničkih djelatnosti karlovačke županije

5.     Udruga za autizam Pogled

6.     Hrvatski crveni križ, Gradsko društvo Crvenog križa Zagreb

7.     Poduzetnice-udruga hrvatskih poduzetnica

8.     FSB Racing team

9.     Udruga KroNland

10.  Zaklada za obnovu bazilike Srca Isusova i izgradnju pastoralnog centra "Anamarija Carević“

11.  Centar za duhovnost i kulturu Ignacije

12.  Centar za ranu intervenciju u djetinjstvu MURID

13.  Udruga roditelja djece s teškoćama u razvoju "Pčelice“

14.  Udruga Mladih KRIK Slatina

O prethodna dva ciklusa natječaja, edukacije i pitchu za donatore održanim 2022. i 2023. godine

U prva dva natječaja Žuta točka prijavljeno je gotovo 100 udruga iz cijele Hrvatske, od kojih je, u kvalifikacijskom procesu, njih 40 odabrano za sudjelovanje u Akademiji Žuta točka te su kroz 5 tjedana usvajale znanja iz područja fundraisinga i upravljanja neprofitnim organizacijama. U prvom ciklusu Natječaja svojim projektima i prezentacijama najviše glasova žirija osvojile su udruga Lisina avantura iz Matulja te udruga DEBRA za radnu terapiju za djecu oboljelu od bulozne epidermolize koja je svoju kampanju već uspješno realizirala te prikupila donacije u vrijednosti oko 15.000 EUR. Projekti udruga Krijesnica i PUŽ - Put u život prepoznati su kao najcjelovitije osmišljene i najbolje prezentirane donacijske kampanje u drugom ciklusu Natječaja Žuta točka. Pobjednici oba ciklusa osvojili su i financijske potpore, s kojima će pokrenuti predstavljene donacijske kampanje.