Kroz pet predavanja i pet panela, ukupno 21 govornik otvorio je aktualne teme kroz koje smo istražili kako naše obrazovanje pomiče granice, ali i što možemo naučiti iz međunarodnih iskustava. Konferencija je zatvorena dodjelom nagrada Zlatna kreda koja je proglasila najbolje nastavnike, učenike, profesore i studente.
Peta godišnja konferencija portala srednja.hr održala se 7. studenog u zagrebačkom Hotelu International pod temom Obrazovanje bez granica. Tim događajem proslavljen je 14. rođendan portala u društvu više od 250 nastavnika, profesora, ravnatelja, dekana, ali učenika i studenata.
"Prvi put u pet godina imamo govornike izvan Hrvatske, a to želimo nastaviti na budućim konferencijama. Hvala što slavite naš 14. rođendan s nama. Djeca u tom dobi provode puno vremena na društvenim mrežama i sretni smo što provode i vrijeme s nama, ne samo na društvenim mrežama nego i na portalu. Sretni smo što oni, ali i njihovi roditelji na nas mogu računati da im dajemo provjerene informacije," poručio je Marko Matijević u uvodnom govoru.
Osim Matijevića, čuli smo i pozdrav njegove ekselencije veleposlanika Kraljevine Norveške u Hrvatskoj. Arne Sannes Bjørnstad istaknuo je zašto je obrazovanje važno.
"Obrazovanje je važno iz dva razloga. Kako bismo stekli osnovne alate i naučili ih koristiti, poput čitanja, matematike, ali i moderne tehnologije. Drugi aspekt je naučiti biti aktivan i produktivan građanin, a za to trebaš kritičko razmišljanje. Zato je ono o čemu danas pričamo jako važno," rekao je veleposlanik.
Kako Norveška može inspirirati naš obrazovni sustav?
Sudionici prvog panela raspravljali su o tome kako izgraditi obrazovni sustav inspiriran norveškim, onaj koji stvara povjerenje, potiče suradnju i otvara znanje prema svima. Profesor Pero Vidan s Pomorskog fakulteta Sveučilišta u Splitu, koji je proveo studijsku godinu na University of South-Eastern Norway, istaknuo je kako norveška sveučilišta tijesno surađuju s industrijom i njeguju timski rad, što smatra pravim smislom znanosti.
Marko Kovačić, predstojnik Centra za studije mira i konflikata Sveučilišta u Rijeci, koji se bavi mladima i neformalnim obrazovanjem, u posljednjim godinama intenzivno surađuje s Norveškom, naglasio je kako je njihov obrazovni sustav vrijedan inspiracije jer veći naglasak stavlja na vještine i odnose među ljudima. Dijana Šobota iz Saveza samostalnih sindikata Hrvatske članica je istraživačkog tima projekta ZNADEM koji se temelji na norveškim iskustvima. Naglasila je važnost razvoja ‘treće misije sveučilišta’ po uzoru na Norvežane. Riječ je o društvenoj odgovornosti i prijenosu znanja izvan akademske zajednice koja, prema njezinim riječima, danas postaje jednako temeljna kao nastava i istraživanje.
STEM se ne tiče samo tehnologije
Drugi po redu panel bavio se tome kako u hrvatska i inozemna sveučilišta pristupaju STEM obrazovanju. Zlatko Stapić, prodekan za nastavu i studente s Fakulteta organizacije i informatike (FOI) iz Varaždina i Danijel Topić, prodekan za znanost i poslijediplomske studije s Fakulteta elektrotehnike, računarstva i informacijskih tehnologija (FERIT) iz Osijeka složili su se kako razgovori o STEM-u često zaboravljaju ljude – tehnologija koju razvijamo treba pomagati ljudima, a pojam STEM treba uključiti i kreativnost, timski rad i meke vještine.
Pojam ‘meke vještine’ je, pri tome, obmanjujuć, smatra Reidar Lyng, profesor i stručnjak za razvoj obrazovanja s Norwegian University of Science and Technology (NTNU), jednog od najuglednijih tehničkih sveučilišta u Europi.
"Meke vještine impliciraju da su te vještine lake i ne toliko važne, ali one su centralne u svim profesionalnim vještinama. molim vas, zovite ih profesionalne vještine. To je moja boljka. Kao inženjeri volimo granice kad rješavamo probleme i krajnjeg korisnika plasiramo izvan njih, ali moramo uzeti u obzir koje su posljedice našeg rada, koje su potrebe koje rješavamo, kako se korisnici osjećaju i kako razmišljaju? S tim nam može pomoći umjetnost, a društvene znanosti nam mogu pomoći odrediti temelje. Zaista trebamo interdisciplinaran pristup u STEM-u," poručio je Lyng.
Znanje se ne stječe samo u učionicama
Znanje više nije vezano samo za klupe i udžbenike. Miroslav Huđek, pročelnik Upravnog odjela za prosvjetu, kulturu i sport Varaždinske županije, istaknuo je kako su ključni elementi nastave višenamjenske učionice s interaktivnom opremom i angažiranim nastavnicima, školska kultura u kojoj sigurnost igra važnu ulogu te mobilnost. Sunčana Glavak, zastupnica u Europskom parlamentu, istaknula je važnost Erasmus+ programa za učenje ne samo studenata, nego i učenika, o kojem se na razini Europske unije upravo vode razgovori.
"Prijepori su naravno oko financija, ali i oko toga da se Erasmus+ ne utopi i ne spoji s drugim programom. Po našem mišljenju bi to bilo loše. Vidljivo je da je taj program dobar, jer imamo četiri puta više prijavljenih za program nego što on to može financijski podnijeti. Nećemo odustati od toga da on ostane zaseban i da dosegne financijsku razinu od 50 milijardi eura, naspram dosadašnjih 40 milijardi eura," navela je Glavak.
Kako učenici i studenti mogu učiti ne samo u školi, nego i kroz međunarodne ljetne škole, predstavila je Petra Grgasović iz Regionalne energetsko-klimatske agencije Sjevernozapadne Hrvatske (REGEA). Riječ je o projektima koje financira Europski institut za inovacije i tehnologiju.
"Škole žele pospiješiti interdiciplinarnost. Zato u međunarodnim školama inzistiramo na primjeni teorijskog znjanja, timskom radu, mekim vještinama, komunikacijskim vještinama, rješavanju problema iz stvarnog svijeta. Već prije smo shvatili da niska razina inovativnosti u Hrvatskoj ima veze s načinom na koji obrazujemo mlade. Smatramo da nedostaje povezanosti između obrazovanja, poslovnog sektora, nevladinih udruga i sinergiji imeđu srednjoškog i višeg obrazovanja. Naši studenti su jako zadovoljni, dobar dio njih se zaposli kod mentora ili organizatora, " ispričala je Grgasović, pozvavši škole da se uključe u takve programe.