Medium Hzz 4  Panel

KONFERENCIJA ŽUPANIJA: Cjelodnevna i modularna nastava donose novu dinamiku obrazovanju

13.10.2025 11:31

Na panel raspravi "Najveće reforme u povijesti obrazovnog sustava", održanoj 24. rujna u zagrebačkom Hotelu Antunović u sklopu Konferencije županija, predstavljeni su pomaci i izazovi u provođenju dviju ključnih obrazovnih reformi - uvođenja cjelodnevne škole i modularne nastave u strukovnom obrazovanju.

U raspravi su sudjelovali Zrinka Mužinić Bikić, državna tajnica Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih, Martina Bunić, pročelnica Upravnog odjela za obrazovanje, kulturu i sport Virovitičko-podravske županije, dr.sc. Miroslav Huđek, pročelnik Upravnog odjela za prosvjetu, kulturu i sport Varaždinske županije, te Mile Živčić, ravnatelj Agencije za strukovno obrazovanje. Raspravu je moderirala Vlatka Vučić Marasović.

Budući da su županije osnivači većine škola, jedna od uvijek aktualnih tema jest obrazovni sustav. Zadnjih godina svjedoci smo velikih promjena upravo na području obrazovanja, uvodimo cjelodnevnu školu, modularnu nastavu. Ovaj panel predstavio je jedinstvenu priliku da čujemo stručne uvide, praktične primjere i smjernice koje će nam pomoći bolje razumjeti izazove i prilike u obrazovanju, strukovnom usavršavanju i razvoju mladih.

Cjelodnevna škola - manje otpora, više zadovoljstva

U sklopu Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO), sve više osnovnih škola ulazi u program cjelodnevne nastave. Iako su početci bili obilježeni određenim otporima javnosti, predstavnici Ministarstva ističu kako se situacija znatno promijenila. Prema riječima Zrinke Mužinić Bikić, državne tajnice u Ministarstvu znanosti, obrazovanja i mladih, pozitivni učinci sve su vidljiviji.

"U trećoj godini provedbe roditelji, učitelji i učenici sve češće ističu prednosti, bolju organizaciju dana, zdravije prehrambene navike i veću dostupnost dodatnih aktivnosti", rekla je Mužinić Bikić, dodajući kako se program i dalje razvija kroz kontinuirane povratne informacije s terena. Najviše škola uključenih u ovu reformu nalazi se u Splitsko-dalmatinskoj županiji, no interes svakodnevno raste.

Virovitičko-podravska županija: Otpori su nestali kad su došle konkretne koristi

Na primjeru Virovitičko-podravske županije, pročelnica Martina Bunić opisala je konkretan tijek provedbe reforme. Od sedam škola koje su prvotno bile planirane, nakon razgovora s roditeljima i školama, u program je ušlo njih četiri. Županija je provela niz infrastrukturnih zahvata, od nabava do uređenja prostora, a trenutačno priprema deset novih škola za ulazak u program.

"Najviše me raduje kad čujem da su danas zadovoljni upravo oni roditelji koji su na početku potpisivali peticije protiv programa", rekla je Bunić ističući kako su roditelji sada prepoznali vrijednost besplatnih obroka, produženog boravka i dodatnih aktivnosti za svoju djecu.
 
Varaždinska županija: Reforma je počela još prije 20 godina

Dr. sc. Miroslav Huđek, pročelnik za obrazovanje Varaždinske županije, podsjetio je kako su u toj županiji modeli jednosmjenske i cjelodnevne nastave počeli još 2005. godine. Danas većina osnovnih škola radi u jednoj smjeni, a uz četiri škole uključene u eksperimentalni program, njih čak 24 nude organizirani produženi boravak.

"Naš model nije od jučer, još 2007. smo osnovali centre izvrsnosti i krenuli u ono što danas mnogi tek planiraju. Uspjeh dolazi kad postoji jasna vizija i podrška svih dionika", istaknuo je Huđek.
 
Uz cjelodnevnu školu, druga velika reforma odnosi se na strukovno obrazovanje, u kojem se ove školske godine uvodi modularna nastava. Kako je objasnio Mile Živčić, ravnatelj Agencije za strukovno obrazovanje, ova promjena napušta kruti satnički sustav i stavlja naglasak na učenje temeljeno na radu.

Modularna nastava omogućuje veću fleksibilnost u stjecanju vještina, a više nastavnika može sudjelovati u izvođenju jednog modula, spajajući teoriju i praksu. Također, učenici više ne uče prema strogo vremenski definiranim predmetima, već prema potrebnim kompetencijama.

"Cijeli obrazovni sustav postoji zbog učenika. Kad učenici kažu da im je ovakav sustav bolji i korisniji, onda znamo da idemo u pravom smjeru", rekao je Živčić.
 
Ulaganja u infrastrukturu i podrška nastavnicima

U pripremi modularne nastave važnu ulogu imaju i regionalne vlasti. Martina Bunić istaknula je kako Virovitičko-podravska županija unazad 15 godina kontinuirano ulaže u strukovne škole, od obnove prostora do nabave opreme. Ipak, prepoznaje se potreba za daljnjim ulaganjima, posebno jer županija nije imala regionalne centre kompetentnosti.

U Varaždinskoj županiji modularna nastava već ima temelje, a do sljedeće godine sve srednje škole trebale bi raditi u jednoj smjeni. Miroslav Huđek pritom naglašava važnost partnerstva i ističe da su reforme timski rad, jer kada se ima podrška Ministarstva, agencija i škole koje vjeruju u promjene, rezultati ne izostaju.
 
Panelisti su se složili da se reforme poput cjelodnevne i modularne nastave ne mogu svesti na jednokratne mjere. Riječ je o procesima koji zahtijevaju stalno usklađivanje, evaluaciju i ulaganja, a učenici su ti koji moraju biti u središtu svega.

Kako je rekla državna tajnica Zrinka Mužinić Bikić: Reforma nije svrha sama sebi, ona postoji da bi naši učenici bili motiviraniji, zadovoljniji i spremniji za stvarni svijet.

Foto: Kristijan Toplak